Søk

EN STERK PARTNER FOR FRISØRER SIDEN 1948

1920
GRUNNLEGGER:
HANS ERICH DOTTER

En manufakturforhandler – med ingen familie i frisøryrket.

Hans visjon: å bygge et selskap som fokuserer eksklusivt på frisører som samarbeidspartnere.

1948
BEGYNNELSEN:
ETABLERING AV GOLDWELL FABRIKKEN

Hans Erich Dotter etablerer en kjemisk fabrikk. Selskapet fokuserer på produksjonen og salget av hårkosmetikk eksklusivt for frisører.

Dotters filosofi: Frisøreksklusiv, avansert, ytelse med pleie.

1948
VÅRT FØRSTE PRODUKT:
GOLDWELL IDEAL

    Goldwells helt første produkt.

En innovativ kald permanent som gjør frisørens og kundens liv lettere, da tioglykolsyreteknologien gjør at den kan brukes ved romtemperatur.

1956
VEKST OG UTVIDELSE:
ET NYTT SJAMPO DISPENSSYSTEM

Goldwell tar første skritt inn i pleiekategorien med et sjamposystem som er økonomisk i den grad at den dispenserer og er profesjonell i forhold til håndtering.

1956
MER VEKST OG ENNÅ MER UTVIDELSE:
SPRÜHGOLD

 Goldwell beveger seg inn i stylingkategorien med Sprühgold.

Sprühgold er den mest brukte hårspray i Tyskland til og med i dag, med avansert aerosol teknologi og enestående ytelse.

1958
BEVEGER SEG INN PÅ NYE MARKEDER

Goldwell utvider og tar sin forretningsmodell utenfor Tyskland for første gang - til Storbritannia

1971
INN I NYE KATEGORIER:
TOPMODEL (1971) / TOPCHIC (1974)

Goldwell beveger seg inn i den permanente fargekategorien - et hurtigvoksende segment, hvor Goldwell kan møte stylisters behov.

1976
VEKST - MED INNOVASJON:
BIO-FORM

En av Goldwells største suksesser: en ”luft-formet” permanent med det unike ”Airboy” påføringsverktøyet for skånsom pleie av håret og hodebunnen. 

 

Fortsatt på markedet i dag som Topform

1976
VEKST - MED INNOVASJON:
BIOLIFE

Den første salongeksklusive hårpleie- og stylingserie.

1976
VEKST - MED INNOVASJON:
TRENDLINE

Den første komplette stylingserie fra Goldwell.

1978
VEKST - MED INNOVASJON:
TOPCHIC DEPOT SYSTEM

Goldwell skaper det første farge- og lotiondepotsystem for beleilig og konsekvente resultater med 100% nøyaktighet. 

 

Unik Colormat - for lett, trygg og ren fargepåføring - fortsatt ekstraordinær i dag.

1979
KOMMER TILL AMERIKA

Goldwell krysser Atlanterhavet.

1.    Canada i 1979 – som et prøvemarked for Nordamerika

2.    USA i 1982

1981

HÅRDIAGNOSE DATAMASKINEN

Goldwell innoverer med ny teknologi - en avansert datamaskin utfører hårdiagnose og dekker over alle Goldwell fargebehandlinger i salongen. 

 

For pålitelige resultater med maksimal pleie og over 70,000 oppskrifter.

1983
UTVIDER TIL DOWN UNDER – GOLDWELL I AUSTRALIA

1984
VEKST
KERASILK

En højst effektiv hårpleieserie - "for hår som silke".

1986
VEKST - MED INNOVASJON:
COLORANCE

Goldwells helt første okisderende semi-permanente farge med pH-verdi 6.8. 

 

Goldwell introduserer også 3 nye Colorance salongbehandlinger: Fargebalansering, fargepermanent, minifarging.

1988
VEKST - MED INNOVASJON:
LE COIFFEUR

Arbeider sammen med salonger, Goldwell introduserer en co-branded hårpleieserie.

1989
EN PERFEKT MATCH

Goldwell finner en likesinnet ånd i KAO med et 75% partnerskap
i 1989 og 100% i 1994.

Hans Erich Dotter velger KAO grunnet deres delte verdier og en forpliktelse til å bevare salongeksklusivitet. 

KAO velger Goldwell grunnet samme verdier og dens profesjonelle hårekspertise.

 

 

1989
UTVIDER TIL ASIATISKE MARKEDER

1992
VEKST - MED INNOVASJON:
OXYCUR PLATIN DUST-FREE

Goldwell patenterer det første støvfrie blekepulveret på markedet. Goldwells første blekepulver, Oxycur Platin ble lansert i 1970.

1992
PRO SKIN

En premium hudpleieserie fra Goldwell.

1995
VEKST - MED INNOVASJON:
DEFINITION

Et globalt pleiemerke med patentert fruktsyreteknologi

2001
VEKST - MED INNOVASJON:
ELUMEN

Et sant gjennombrudd med ny teknologi, Goldwell introduserer sin ekspert fargeserie med et KAO patent. Goldwells image øker betydelig. 

2004
RAFFINERE IMAGE:
TREND ZOOM / COLOR ZOOM

 Goldwell lanserer det viktigste kommunikasjons- og imageoptimeringstiltak. 

2004: Trend Zoom Collection.

2007: Trend Zoom Challenge frisørkonkurranse.

2010: ”Color Zoom” konsept relansering for å fokusere på fargeperfeksjon.

2005 - 2006
VEKST - MED INNOVASJON:
GOLDWELL STYLING (SENERE STYLESIGN)

Goldwells globale stylingserie med KAOs elastomerteknologi.

2009
VEKST - MED INNOVASJON:
SILKLIFT

Sterk, klar lysning og den beste skånsomhet.

2012
VEKST - MED INNOVASJON:
NECTAYA

Trenden er kjempe stor: kunder vil ha skånsommere fargebehandlinger.

 

Goldwell leverer Nectaya: ”Pleiende amoniakk-fri permanent hårfarge” med
innovativ KAO teknologi.

2013
VEKST - MED INNOVASJON:
NYE KERASILK

GoGoldwell introduserer den første langvarige og tilpasningsdyktige Keratinbehandling med et ekstra hjemmepleieprogram.

2014
OMFORME MERKET:
WE THINK STYLIST

Goldwells merke får nytt fokus med en ny kommunikasjonsstrategi. Det handler om ”bæredyktig verdiskaping i salongen gjennom tett partnerskap”.